«Методична грамотність вчителя словесності під час самоаналізу уроку літератури» - такою була тема теоретичного семінару для вчителів-словесників, який відбувся 06 грудня 2017 року в приміщенні Славутицької загальноосвітньої школи № 1. Тема семінару зацікавила 16 вчителів, які викладають літературу в нашому місті.
У реалізації Концепції «Нова українська школа», одним із ключових аспектів якої є «умотивований вчитель, який має свободу творчості і розвивається професійно», логічним є повернення до першооснов педагогічної діяльності вчителя, а саме до основ планування уроку: формулювання теми, триєдиної мети уроку, визначення методів та прийомів, ланцюжка навчальних ситуацій, які дозволяють досягти мети протягом 45 хвилин уроку.
Вміння аналізувати власний урок мовою методичної науки – це можливість передвчасного виявлення помилок у побудові уроку, це умова сталого професійного зростання вчителя.
Мета семінару – обговорення шляхів конструювання уроку літератури з метою усунення грубих помилок під час його проведення і можливістю пояснення його структури мовою методичної науки.
Були підготовлені доповіді з наступних питань:
1. Базова типологія методів навчання на уроках літератури.
О.М. Мандровний, методист міського методичного центру
2. Визначення теми і мети уроку літератури (навчальної – розвивальної – виховної)
В.П. Сироватка, вчитель української мови та літератури ЗОШ № 1
3. Послідовності розбору (аналізу) літературного твору:
3.1. шлях аналізу «вслід за автором»;
3.2. пообразний шлях аналізу;
3.3. проблемно-тематичний шлях аналізу;
3.4. комбінований шлях аналізу
О.П. Ходос, вчитель української мови та літератури ЗОШ № 1
Н.П. Гапон, вчитель зарубіжної літератури ЗОШ № 1
4. Складові частини (ланцюжок навчальних ситуацій) уроку літератури:
4.1. розподіл часу уроку по навчальних ситуаціях;
4.2. структура уроку в середніх класах;
4.3. структура уроку на 1 годину вивчення невеликого художнього твору;
4.4. структура оглядового уроку (1 приклад)
4.5. структура уроку з розгляду біографії та творчого шляху письменника
Яшуніна Л.В., вчитель російської мови та літератури ЗОШ № 1
Семінар закінчився прийняттям тексту рекомендацій, а саме:
З метою підвищення рівня професійної майстерності вчителів у конструюванні та побудові уроку літератури, в загальному керуванні пізнавальною діяльністю учнів
рекомендуємо:
1. Систематично здійснювати аналіз та оцінювання власного уроку мовою методичної науки з урахуванням положень авторської школи професора Л.Ф. Мірошниченко, окреслених на даному семінарі.
Вчителі. Постійно.
2. В рамках самоосвіти побудувати власну ієрархію цілей з метою визначення власного стилю викладання шкільного курсу літератури.
Вчителі. Постійно.
2. В рамках самоосвіти вибрати та засвоїти 1-2 класифікації методів навчання, які допоможуть відобразити персональні підходи до планування уроку літератури.
Вчителі. Постійно.
3. Відповідно до специфіки предмету формулювати тему уроку літератури у художньому стилі мовлення, а в класному журналі – у науковому.
Вчителі. Постійно.
4. Підбирати під час формулювання триєдиної мети уроку слушні дієслова.
Вчителі. Постійно.
5. Будувати урок літератури з урахуванням часової узгодженості між навчальними ситуаціями.
Вчителі. Постійно.
6. Ознайомити вчителів української мови та літератури, зарубіжної літератури, російської мови та літератури з матеріалами даного семінару.
Керівники шкільних методичних об’єднань.
Дякуємо творчій групі вчителів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1, а саме Н.М. Віткаловій, В.П. Сироватці, О.П. Ходос, Н.П. Гапон, Л.В. Яшуніній, І.С. Гонарт, а також усім учителям, які знайшли можливість були учасниками семінару.
Більш детальна інформація про семінар на сайті-супутнику «Словесники Славутича» за посиланням https://movlitslav.jimdo.com/план-роботи-2017-2018/семінари-для-словесників/семінар-06-12-2017/
О.М. Мандровний, методист міського методичного центру |