Славутицький міський методичний центр
Четвер, 18.01.2018, 23:05
Вітаю Вас Гость | RSS
 
Головна Форум "Запрошуємо на урок"РеєстраціяВхід
2017/2018
http://picasion.com/
Меню сайту
Ми у facebook
Спілкуємося
Методист ДНЗ
Початкова школа
Словесники
psyh.blog
САШБ
...
Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0
Головна » Файли » Початкова освіта

Які рослини називаються лікарськими
19.02.2015, 09:03

Навчальний предмет: природознавство 1 клас

Розділ ІV: Рідний край

Тема: Які рослини називаються лікарськими

Автор: Смоліговець Людмила Григорівна, вчитель початкових класів вищої категорії Славутицької загальноосвітньої  школи І-ІІІ ступенів №2

Славутицької міської ради Київської області 

2014-2015 н.р.

Мета уроку: Ознайомити учнів з лікарськими рослинами, надати інформацію про їх користь, вплив лікарських рослин на організм людини; поглиблювати знання про рослини - живі організми; розвивати мовлення дітей, інтерес до природи; вчити помічати красу довкола; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю.

Обладнання та матеріали: Таблиця «Лікарські рослини», зразки лікарських рослин (аптечна продукція); мультимедійна презентація; малюнки лікарських рослин; магнітофон, кольоровий папір,ножиці, клей.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організація учнів до уроку.

Привітання дітей:

Щоб урок пройшов немарно,

Треба сісти рівно,гарно.

І виконуй тільки те,

Про, що мова на уроці йде.

Вчитель: На уроці потрібно:

- Не просто слухати, а чути.

- Не просто дивитись, а бачити.

- Не просто відповідати, а міркувати.

- Дружно й плідно працювати.

II Актуалізація опорних знань.

1. Мозкова атака. Гра «Веселий м’яч»

(Учитель: - Я вас буду атакувати запитаннями. Кидаю м’яч, ставлю запитання, а ви відповідаєте та кидаєте м’яч мені.)

- Що таке природа?

- Якою буває природа?

- До якої природи належать рослини? (До живої природи.)

- Що потрібно для життя рослин?

(Поживні речовини, світло, тепло, вода, повітря.)

- А за якими ознаками рослини відносять до живої природи?

(Вони живляться, дихають, ростуть, розмножуються.)

- На які групи поділяються рослини? (дикорослі та культурні).

2. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Мабуть не знайдеться в світі такої людини, яка б не любила природу. Одні милуються барвами осіннього лісу, інші обожнюють високі гори та бурхливі ріки, а ще інші в захваті від простору степу. Поглянь навколо себе. Яка дивовижна краса! На що не глянеш, усе радіє життю. Усе живе, цвіте, розвивається, тягнеться до теплого сонечка. І все неповторне, гарне.

Природа-матінка не тільки дарує нам свою красу, вона ще й цілителька. Сьогодні ми завітаємо до Зеленої аптеки, ми поговоримо про лікувальні властивості рослин, відгадаємо загадки, познайомимося з народними способами лікування хвороб.

III. Спільне відкриття нових знань. Презентація.

До чудо-ліків в гості вирушаймо,

Дивину щонайменшу помічаймо.

Де липа, подорожник, де ромашка,

Повинен знати кожен прершоклашка.

Із вдячністю цілющі трави пийте, Ростіть на славу, здоровійте! (Слайд 1)

- Людина ще із самого початку свого існування шукала захисту від природи,

намагалася зміцнити своє здоров’я, щоб вижити у несприятливих, складних умовах.( Слайд 2)

- Людина змушена була надавати собі лікарську допомогу при різних травмах та захворюваннях, а засоби для цього шукала у навколишній природі, у світі рослин.( Слайд 3)

- Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їх вплив на організм.

- З покоління в покоління накопичувалися відомості про лікувальне застосування дикорослих рослин. (Слайд 4)

- Народний досвід накопичувався недарма - від бабусь до дітей та онуків передавалися ці знання.( Слайд 5)

- В давнину людей, які лікували травами, називали знахарями і чаклунами, саме завдяки їм створювалася сучасна народна медицина.( Слайд 6)

- Наша земля надзвичайно багата на рослинний світ. Майже кожна рослина має чудодійні властивості. (Слайд 7)

- Природа дбає про нас, допомагає нам. Тільки треба розуміти її, спостерігати за нею, вивчати її.( Слайд 8)

Фізкультхвилинка «Вітер».

2. Дізнайся та запам’ятай.

На території України росте близько 5 000 видів рослин. До використання у фармацевтичній практиці дозволено майже 300. І недарма в народі лікарські рослини називають друзями здоров’я людини.

А) Звіробій - Використовують при хворобах шлунку, печінки, нирок. У народі звіробій називають травою від 99 хвороб. (Слайд 9)

Б) Кульбабка - «Еліксир життя». У її листках багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби - чудовий засіб від опіків.

В) Липа - Її цвіт - найпопулярніший лікувальний, протизапальний засіб. Цвіт сушать, заварюють і п’ють як чай. (Слайд 10)

Г) Волошки - Використовують при хворобах нирок, при підвищенні температури, для примочок на очі. (Слайд 11)

Д) Ромашка - Квітка ніжності і чистоти. Використовують при хворобах шлунку, при захворювання горла, для промивання ран.( Слайд 12)

Е) Полин - У народі його здавна вживали як протизапальний засіб, кровоспинну, жовчогінну рослину. Відвар полину поліпшує апетит.( Слайд 13)

Ж) Чистотіл - Використовують для загоєння опіків, бородавок та для лікування інших захворювань.( Слайд 14)

З) Подорожник - Подорожниковий сік знімає запальні процеси і очищує поверхню рани від можливого гною. Сік використовують при хворобах шлунку.( Слайд 15)

К) М’ята - Використовують як болезаспокійливий, протизапальний засіб. (Слайд16)

Гра - сюрприз  «Впізнай рослину». Умова гри: скоштувати варення та відгадати з чого воно зварено. (Смородина, малина). Розповідь про ці рослини.( Слайд 17-18)

Закріплення вивченого. (Слайд 19) «Кросворд».

Природа дає нам найцінніше багатство - здоров’я.  (Слайд 20 )

3.Читання й обговорення оповідання Бориса Вовка «Квіткова аптека»

Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як вдома. Усе знає: де треба шукати ягоди, де ховаються гриби, добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс - то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс - аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив:

- Почекай, онучку, побачиш, чому.

Ідуть вони лісом навесні - квітнуть конвалії. Дід і каже:

- Придивись-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька, духмяна та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе.

Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.

- Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся! Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти.

Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука:

- Обережніше ступай, Мишко, та запам’ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану - стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою?

- Чому дідусь назвав ліс зеленою аптекою?

- Про які саме лікарські рослини ви дізналися з оповідання?

Фізкультхвилинка «Каченята».

4. Самостійна робота в зошитах з друкованою основою. (с.34 завдання 1 Визнач, які лікарські рослини зображено. Впиши відповіді цифрами). Самоперевірка.

5. Вікторина «Лікарські рослини». Умови гри: вчитель загадує загадку, а учень шукає відповідь-малюнок.

Загадки про лікарські рослини

Росла біленька кулька,

подув вітер - кулька полетіла. (Кульбабка)

Я на сонце дуже схожа,

Золотиста, ніжна, гожа.

Я щоранку розцвітаю,

Промінцями всіх вітаю.

Відгадати вам не важко,

Що за квітка я? (Ромашка)

Стоїть, коливається, Головою величається,

А торкнеш - кусається. (Кропива)

Синьоока ця заброда

В полі водить хороводи.

Де вона вінки спліта -

Рідкі пшениці і жита. (Волошка)

6.- Які молодці! Обов’язково нам треба не забути ще одну лікарську рослину. Відгадайте її.

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина)

Один із рослинних символів України. (Калина)

- Калина коло хати - найперша ознака оселі українця, символ щастя, родинного благополуччя і достатку. Ось послухайте легенду про калину.

- В народній медицині нема кращих ліків від застуди, ніж калиновий чай. Свіжі плоди з медом та водою вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, тиску крові. Соком навіть очищали обличчя, щоб рум’янилось.

7. Хвилинка творчості. Виготовлення колективної роботи «Гроно калини». Діти вирізають ягідки калини з паперу, наклеюють та висловлюють свої побажання Україні.

ІV. Підсумок уроку

Гра «Мікрофон»

- Що сьогодні на уроці вас найбільше вразило?

- Які рослини можна використовувати для профілактики простуди?

 

 

 Література

 

1. Бутріт, В. Ігрові завдання з природознавства. Тема "Рослини"[Текст] / В. Бутріт // Початкова     освіта. - 2004. - №9. - с. 21-23.

2. Велика ілюстрована енциклопедія школяра. - К.: Махаон. - 2003,- 498с.

3. Володарська, М. О.Природознавство. 1 клас (за підручником Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак). / М.О. Володарська.  [Текст]  - Х. : Вид. група «Основа». - 2013. - 135,  (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).

 4.   Діптан, Н. В. Природознавство. Розробки уроків. 1 клас. [Текст]  / Н. В. Діптан, А. А. Назаренко. -  Х.: Вид-во «Ранок». -  2012.  - 288  с.

5. Енциклопедичний путівник “Ліс”. [Текст]  - К.: Махаон-Україна. - 2008, - 308с.

6. Загадки: [Електронний ресурс] // сайт  / Режим доступу :  http://zagadki.at.ua/publ/0-5 - Назва з екрану. - Дата перегляду 19.01.2015.

7.  Зошит з природознавства, 1 клас - Київ.: Вид. дім «Освіта»/ - 2014 р - 48с.

8.  Князева, Т. Створення проблемних ситуацій на уроках з природознавства. . [Текст]  / Т.Князева Початкова школа. - 2000. - №3. - С.18-19

9. Матеріали сайту [Електронний ресурс] // сайт  / Режим доступу :   http://images.yandex.ru/yandsearch, ru.wikipedia.org. - Дата перегляду 19.01.2015.

10.Навчальні програми для загальноосвітніх навч.закладів із навчанням українською мовою навчання. 1-4 класи. [Текст] - К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 392 с.

11. Шморчук, Є. І. - Ключ-трава. [Текст] / Є.І. Шморгун // - К.: Веселка. 2000,-128с.

Категорія: Початкова освіта | Додав: Яна | Теги: Природознавство, Смоліговець, конспект
Переглядів: 4589 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Дошка пошани
http://picasion.com/
Контакти
Бакинський квартал, б.15, м.Славутич,Київська обл.07101
тел.: (04579) 2-35-32
e-mail: metodslavutich@ukr.net
web: slavmmc.at.ua
Наш блог
Пошук
INUDECO
Вхід на сайт

Сектори центру
Конспекти заходів [14]
Дошкільна освіта [11]
Початкова освіта [11]
Позашкільна освіта [3]
МОНУ
ІІТЗО
ЗНО
КОДА
ДОН
КВНЗ КОР "АНО"
e-slavutich
Управління освіти
pedpresa.com
osvita.ua
Славутицький ММЦ © 2018